Reklamradion körde vilse - Skivbolagen applåderar!

by Keivan Kechmiri dec 18, 2006, 23:12

Känns som en julklapp som jag tjuv öppnat. Skivbolagen tycker vår service med streaming av musik till offentliga ytor är bra

Känns som en julklapp som jag tjuv öppnat. Skivbolagen tycker vår service med streaming av musik till offentliga ytor är bra. Det värmer. Jag förstår att man som skivbolag inte har det så lätt nuförtiden. Det finns 3st reklamfinansierade radiostationer som hela Sverige kan lyssna på, Rix FM, NRJ, Mix Megapol. ( i storstäderna finns några fler) Vad gick fel? För bara ett år sedan fanns det så många fler. Radio match, HIT FM, Gold Fm, Radio Stella, Radio City osv. Mix Megapol köpte alla Radio Match stationerna, Radio Stella, HITFM osv. Sanningen är att från början kunde det blivit ca 70st olika reklamradio stationer i Sverige! När man auktionerade ut tillstånden för reklamradion i Sverige (1994), räckte en handuppräckning så var man ägare. HIT FM’s tillstånd kostade ca 1 milj. Det fanns tillstånd som såldes för 10miljoner, så en del köpte sin konkurs. Sammanlagt var det, om jag minns rätt ca 70st tillstånd som auktionerades bort. Precis som vilken auktion som helst. Ingen var redo, många trodde man köpte bokhyllor osv, precis som i parken när det är auktion. Det är en av radiohistoriens största skandaler!

 HIT FM som några eldsjälar och jag startade i Växjö var sedan starten av reklamradio i Sverige (1994) en av få stationer som blev som det var tänkt, ägda av privatpersoner och sände lokalt (Växjö). Nu sänds allt från Stockholm.

Vi spelade musik som folk gillade och inte efter en massa mätningar som var missvisande. Vi gick på känslan. Den känslan fick oss at bli en av Sveriges mest avlyssnade reklamradiostationer. Radion stagnerade på 2000-talet med både utbud och endast säkra låtar. Det är rätt tänkt MEN ALLA KANALER KAN INTE KÖRA SAMMA LÅTAR!!! Det blev en maskin som ingen ville köra eller höra. Jag lämnade för tre år sedan.

 Jag tillhör skaran som älskade Radio Luxembourg och reklamradio i USA och UK. Därför blev jag DJ, freelance på Sveriges Lokalradio och senare en av ägarna av en radiostation. Jag ville dela med mig av all bra musik som fanns.

 På 70-talet startade jag min discjockey karriär.
Jesse Wallin, Mikael Brinkenstjärna, Ulf Elving, Julius, Clabbe,
Mats Nileskär, Niklas Strömstedt och många fler var i farten. Vi är en promille som för musik vidare i olika skepnader än idag. Det finns så många fler att nämna som på något sätt fortfarande håller sig kvar i denna bransch och förhöjer stämningen. På något sätt påverkar vi än idag utvecklingen, samtidigt som det finns många nya som tar över och håller det up to date.

Tänkt dig att du har en superhit. Du vill lansera den. Visst du kan skicka ett ex till Sveriges radio P3. 26 ex till P4 (P4 har faktiskt 26 olika stationer, all heder till er) och få se…3 ex till reklamradion…. Och 4 ex till radiostationer som Lugna favoriter osv som endast finns i våra största städer. Visst det blir billigt 34 ex av en singel, så täcker det hela radioutbudet i vårt land. Fast alla kommer inte att spela låten. Nu finns det en del närradio, dessa kanaler har blivit otroligt populära och tar upp låten så, det dubblar antal stationer lokalt. Tänk om det funnits 70 olika radiostationer med nästan lika många variationer på musiken? Reklamköparna kunde annonsera i samtliga och nått mångdubbelt av det man når idag! Nu vill alla nå alla, det går men inte med dagens tänkande. 

Nuförtiden lägger man ut sin låt på nätet (Basshunter, Karatefylla osv). Blir den uppmärksammad där så kontaktar skivbolagen dig. Det är smart tänkt och bara början. Det finns för få kanaler att lyssna på som är olika! Att P3 har 100 olika programnamn med olika musik i fängslar få. Man vill kunna sätta på en kanal, sen ska man veta vad man får. Tänk om din pizzabagare ville överraska när du beställt en ”Hawaii” med att lägga på lutfisk?? Precis så tänker många, vi blandar så blir alla nöjda. Så enormt fel.

Jag vill ha en Hawaii med dess pålägg…annars köper jag en annan pizza om jag blir sugen på annat pålägg. Så ska radio fungera, den ska vara formaterad och passa en viss målgrupp, inte alla. På detta sätt får man fler kanaler med olika innehåll som hittar en trogen publik. Att spela en country låt i timmen gör inte den som gillar country speciellt glad. Då ska Country lyssnarna ska ha sin kanal osv. Dygnet runt.

Att reklamradion gick åt....... i Sverige är tragiskt när vi är så duktiga. Att skivbolagen applåderar (inte att det gick snett) utan ett företag som MusicPartner som har OLIKA radiokanaler som gör våra kunder jätteglada därute, gör oss duktiga. Nu har skivbolagen en aktör till att skicka sina hits till. En aktör som gör det folket vill ha. Tillsammans måste vi göra folket goa och nöjda.

Trevlig resa på väg mot julen och framtiden önskar

Benny Carlsson
Musikkoordinator