Musik i telefonväxeln - vara eller inte vara?

by Keivan Kechmiri jan 31, 2014, 14:01

Efter ett antal val på knappsatsen hamnade jag hos en trevlig kvinna hos vår Internetleverantör. Bakgrunden till samtalet är att de formulär de efterfrågat, som också skickats till den adress som angetts på formulären, kommer tillbaka med brevbäraren.

Efter ett antal val på knappsatsen hamnade jag hos en trevlig kvinna hos vår Internetleverantör. Bakgrunden till samtalet är att de formulär de efterfrågat, som också skickats till den adress som angetts på formulären, kommer tillbaka med brevbäraren.

Det visar sig att de skrivit fel adress på sina blankett som man måste fylla i och returnera... Så i känslostämningen att jag måste lägga tid på att rätta andras fel, så sätter de mig på vänt i två minuter. Det är då det händer, ett totalt uppskruvat klassiskt stycke går loss i telefonluren och attackerar mitt öra fullständigt, och jag kan inte undkomma på något sätt. Effekten blev att när den trevliga kvinnan återkommer i luren så har mitt tålamod kortats ner avsevärt.

Lite skadad av att arbeta med ljudintryck måste jag påtala att det där tilltaget inte underlättar hennes vardag, varpå erkännandet kryper fram att ingen i kundtjänst heller är förtjust i det och det har påtalats för chefen tidigare.

Så bär du på frågan om du ska ha musik i telefonväxeln på kundservice, så ska du definitivt inte gå mot sånt som stör mig när jag sitter framför min skärm eller i min bil. Än mindre i den del av slingan som hanterar klagomål eller uppsägningar... då är det bättre att det är tyst så jag kan vänta utan att bli störd i det jag gör under tiden jag väntar. Väntetid ska ju upplevas kort och helst i positiv sinnesstämning.