Kundupplevelser och Tjänsteinnovation - Hur påverkas vi av musik och dofter

by Keivan Kechmiri okt 11, 2014, 05:12

Forskningsinstitutet Centrum För Tjänsteforskning har idag bjudit in MusicPartner tillsammans med bland annat IKEA,TeliaSonera och Karlstad Airport för att under förmiddagen diskutera kundupplevelser och tjänsteinnovation.

Forskningsinstitutet Centrum För Tjänsteforskning har idag bjudit in MusicPartner tillsammans med bland annat IKEA,TeliaSonera och Karlstad Airport för att under förmiddagen diskutera kundupplevelser och tjänsteinnovation.

Centrum För Tjänsteforskning delade även med sig av deras senaste forskning kring detta område. Professor Anders Gustavsson har publicerat över 150 vetenskapliga artiklar och är författare till 9 st böcker. Han säger att genom sinnesmarknadsföring kan man få kunden att uppfatta specifika saker man vill att kunden ska uppfatta, det kan vara genom vad man ser, hör eller doftar.

I en av dem senaste studierna undersöker man hur kunden påverkas av att det doftar Chocolate chips cookies inne i en livsmedelsbutik. Mätbart av den studien vara att kunderna spenderar mer pengar och att kunderna dessutom köper mer onyttigheter gentemot ingen doft.

Det råder inga tvivel om att man med hjälp av musik och dofter kan påverka konsumentens beteende. Dessutom säger Anders att vi trivs bättre i miljöer där det spelas musik.

Hur påverkar du dina kunder?

Foto: MusicPartner