MusicPartner
  • Prova på
Logga in
  • English
  • Produkter
    • Produktöversikt
    • MEDIUM Business
    • LARGE Enterprise
    • SMALL Business
    • Quiz OnLine
  • Vår tjänst
    • Om tjänsten
    • Så fungerar det
    • Curation - noga utvald musik
    • Musik som konkurrensfaktor
    • Musikspelare
    • Display funktion
    • Licens-fri musik (InLicense)
    • Gymmusik lösning (InTraining)
    • Om bakgrundsmusik
    • Om upphovsrätten
    • FAQ
  • Referenser
  • Om oss
    • Om MusicPartner
    • Nyheter
    • Blogg
    • Lediga jobb
    • Glömt Lösenord
  • Kontakt
 
Blogg Bild 2

Musik som säljer - Melodin för Andreas

I senaste intervjun med Karlstads Universitet kan du läsa om vart jag kommer ifrån och hur jag fick intresse för hur bakgrundsmusiken påverkar oss.


Musik säljer. I butiken, på gymmet, på parkeringsplatser och i andra offentliga rum, spelas musik för att påverka oss som besökare och konsumenter. Nordens största leverantör av anpassade musiktjänster finns i Karlstad. Här på MusicPartner jobbar Andreas Zetterberg, företagsekonom från Handelshögskolan i Karlstad, som fick smak på konsumentbeteende i ett samarbete med CTF, Centrum för tjänsteforskning.

 
  Andreas Zetterberg ser ljust på framtiden för musik i kundrelationer
   

Det råder ingen tvekan Andreas Zetterberg stortrivs med sitt jobb.

-Det bästa med jobbet är att jag får hålla på med "produkten" musik. Jag älskar musik och spelar och komponerar själv på fritiden. Jag får dessutom kombinera mitt musikintresse med kundkontakter, relationsskapande och konsumentbeteende, en spännande mix av marknadsföring och psykologi.

Uppsatsen del i världsledande forskning
Under utbildningen i företagsekonomi fanns intresset för marknadsföring med redan från början. Men det var först under tredje året som Andreas kunde fokusera på inriktningen. I samband med uppsatsarbetet kom han i kontakt med CTF, Centrum för tjänsteforskning och intresset för konsumentbeteende väcktes.

-CTF anses vara mycket bra och världsledande inom sitt område. Några av forskarna kom och presenterade sig för oss studenter under en föreläsning. Jag tog kontakt efteråt för att se om det kunde ge inspiration till uppsatsarbetet och det visade sig att de behövde en undersökning genomförd inom ett av forskningsprojekten. Det handlade om Konsumentbeteende i butiksmiljö och tillsammans med min studiekompis Sofia Hamrin, gjorde jag en studie med över 100 respondenter, tester i butiksmiljö, eye-tracking där man följer var konsumentens blick fastnar och enkäter, berättar han.

Platsen var Ikeas huvudentré och en omfattande studie för att ta reda på hur kunderna reagerar om en trevlig person i Ikea-kläder välkomnar eller vad som händer om där enbart finns lockvaror. Och vad händer om det finns både intressanta varor och en välkomnande person? Uppsatsen blev klar och examen likaså.

Vill växa
Idag jobbar Andreas med "sales marketing, business to business" på MusicPartner och arbetar med kunder över hela Norden. Företagets ambition är att växa i Europa framöver. Och kontakten med Centrum för tjänsteforskning finns kvar. Valet av musikkanaler är ingen slump. Det vilar på vetenskaplig grund, vars resultat nu är en växande kommersiell marknad.

-En ambition för framtiden är att få jobba med våra viktigaste kunder, som key account manager. Jag har helt klart haft nytta av min utbildning på Handelshögskolan vid Karlstads universitet, både vad gäller bredden i utbildningen och kontaktnätet. Idag har jag ett intressant jobb, där jag också känner att jag utvecklas som person. Mitt uppdrag som plutonchef inom ett av Värmlands insatskompanier, hemvärnet, ger också mycket. Det är en hel del utbildning, inte minst i grupputveckling och ledarskap. Jag har varit med i sex år nu och man träffar folk från alla delar av försvaret och med olika bakgrund.

Länk: http://www.kau.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/samverkan/12562

Foto: MusicPartner

Senaste inläggen

  • Nyårsspellistan 2024-2025
  • Stora julspellistan 2024
  • Sommarspellistan 2024
  • Nyårsspellistan 2023-2024
  • Stora julspellistan 2023

Kategorier

  • Bakgrundsmusik och påverkan
  • Bland människor
  • Event och mässor
  • Generell
  • Julmusik
  • Melodifestivalen
  • MusicPartner Blog
  • Musik och påverkan
  • Musik och rättigheter
  • Musiken och jag
  • Musikkoordinatorn
  • Musiknyheter
  • Om oss på MusicPartner
  • Spotify playlists
  • Träning
MusicPartner
Produkter
  • MEDIUM Business
  • LARGE Enterprise
  • SMALL Business
Vår tjänst
  • Om tjänsten
  • Om upphovsrätten
  • Om bakgrundsmusik
  • FAQ
MusicPartner
  • Om MusicPartner
  • Nyheter
  • Blogg
Följ oss
FacebookLinkedinGoogle+Spotify

© 2003-2025 MusicPartner AB

epost@musicpartner.se  |  054-29 39 40
 |  Org nr. 556651-9053

  • Prova på
  • Logga in
  • Cookies