MusicPartner
  • Prova på
Logga in
  • English
  • Produkter
    • Produktöversikt
    • MEDIUM Business
    • LARGE Enterprise
    • SMALL Business
    • Quiz OnLine
  • Vår tjänst
    • Om tjänsten
    • Så fungerar det
    • Curation - noga utvald musik
    • Musik som konkurrensfaktor
    • Musikspelare
    • Display funktion
    • Licens-fri musik (InLicense)
    • Gymmusik lösning (InTraining)
    • Om bakgrundsmusik
    • Om upphovsrätten
    • FAQ
  • Referenser
  • Om oss
    • Om MusicPartner
    • Nyheter
    • Blogg
    • Lediga jobb
    • Glömt Lösenord
  • Kontakt
 

Generationskifte för streamad musik

Klagomålen på Spotify har vuxit sig starkare från artister och låtskrivare som tycker att de fått för dålig ersättning. Taylor Swift var först ut att stoppa sina låtar på Spotify. När Jay-Z nyligen gick ut med att han köpt upp företaget Aspiro där musiktjänsterna Wimp och Tidal ingår började det hända saker. Flera av de största artisterna har gått in som delägare och målet är att skapa en bättre musiktjänst där både artister och fans får mer valuta för pengarna. Tidal skall inte finnas i en reklamfinansierad gratisversion och man skall kunna välja en högre ljudkvalitet om man är villig att betala för det. Jag tror att den nya tjänsten kommer att bli en spännande produkt och misstänker att den kommer att laddas med extra funktioner som fansen efterfrågat.

När Google försökte köpa upp Spotify värderades Spotify till 4-5 Miljarder Dollar, men prislappen sattes till det dubbla. Detta gjorde att Google tackade nej. Ungefär samtidigt köpte Apple upp företaget Beats Music och systerbolaget Beats Electronics. Även om Beats Music inte är i närheten så stort som Spotify kan man bara ana att Apple har en seriös tanke bakom köpet. Eftersom Apple har sin egen hårdvara i form av datorer, surfplattor, telefoner och klockor har de ett enormt försprång när det gäller att skapa tjänster som bara fungerar på dessa enheter. Dessutom har iTunes genererat otroligt mycket pengar till artisterna genom åren, vilket gör att Apple har ett försprång i diskussionerna med dessa.

Kampen har börjat. Det finns inte utrymme för ett oändligt antal tjänster för streamad musik om de skall kunna erbjuda alla artister. En genomsnittlig kund kommer bara att välja en av dessa tjänster och den tjänst som levererar mest för pengarna vinner. Alla de stora jättarna kämpar om att ha den bästa plattformen. Alla de stora artisterna kämpar för att få skäligt betalt för sin musik. Utan plattform spelar det ingen roll hur mycket bra musik man har och utan musik finns det inget behov av en plattform.

2015 kommer att bli ett mycket intressant år när det gäller streamad musik. Om jag skulle göra en kvalificerad gissning är jag ganska säker på att Jay-Z med sitt Tidal och Apple kommer att sluta ett avtal med varandra och skapa en spektakulär musiktjänst som blir lika revolutionerande som den första iPoden eller den första iPhonen. Apple kan det där med lanseringar och har vid mer än ett tillfälle fått en hel värld att köa i flera dygn för att få köpa de nya produkterna.

Senaste inläggen

  • Nyårsspellistan 2024-2025
  • Stora julspellistan 2024
  • Sommarspellistan 2024
  • Nyårsspellistan 2023-2024
  • Stora julspellistan 2023

Kategorier

  • Bakgrundsmusik och påverkan
  • Bland människor
  • Event och mässor
  • Generell
  • Julmusik
  • Melodifestivalen
  • MusicPartner Blog
  • Musik och påverkan
  • Musik och rättigheter
  • Musiken och jag
  • Musikkoordinatorn
  • Musiknyheter
  • Om oss på MusicPartner
  • Spotify playlists
  • Träning
MusicPartner
Produkter
  • MEDIUM Business
  • LARGE Enterprise
  • SMALL Business
Vår tjänst
  • Om tjänsten
  • Om upphovsrätten
  • Om bakgrundsmusik
  • FAQ
MusicPartner
  • Om MusicPartner
  • Nyheter
  • Blogg
Följ oss
FacebookLinkedinGoogle+Spotify

© 2003-2025 MusicPartner AB

epost@musicpartner.se  |  054-29 39 40
 |  Org nr. 556651-9053

  • Prova på
  • Logga in
  • Cookies