MusicPartner
  • Prova på
Logga in
  • English
  • Produkter
    • Produktöversikt
    • MEDIUM Business
    • LARGE Enterprise
    • SMALL Business
    • Quiz OnLine
  • Vår tjänst
    • Om tjänsten
    • Så fungerar det
    • Curation - noga utvald musik
    • Musik som konkurrensfaktor
    • Musikspelare
    • Display funktion
    • Licens-fri musik (InLicense)
    • Gymmusik lösning (InTraining)
    • Om bakgrundsmusik
    • Om upphovsrätten
    • FAQ
  • Referenser
  • Om oss
    • Om MusicPartner
    • Nyheter
    • Blogg
    • Lediga jobb
    • Glömt Lösenord
  • Kontakt
 
Artist Elias Abbas (Photo Warner Music/Leo Aaland)

Musik skapar identitet

Musik har i alla tider varit ett kulturellt uttryck, som förenat och stärkt samhörigheten i olika grupper. På samma gång kan musik vara exkluderande för den som inte känner sig hemma med det som förmedlas. Nationalsången vid en landskamp i fotboll är ett enkelt och tydligt exempel på detta. När lagen ställer upp innan match och majoriteten av publiken skanderar hemmalagets sång så sänder det en tydlig signal till motståndarna. Ni är inte hemma nu!

Inom popkulturen så har unga människor samlats kring musikstilar som Rock ’N’ Roll, Progg, Punk, New Wave, Synth, Heavy Metal, Hip-Hop… Ja, listan kan göras lång. Oftast har dessa kulturer frodats i kontrast med en helt oförstående äldre generation av föräldrar. Som av naturliga skäl känt sig mer hemma i sin egen generations musikaliska uttryck.

Det är inte någon slump att exempelvis en trendig klädaffär spelar musik som av många kan kännas lite främmande. Målet är ju att du som kund ska känna att här har de koll på nya spännande trender, vilket avspeglar sig i allt från musikval till inredning och personalens kläder. I ett sådant sammanhang skulle väldigt folklig musik såsom tex ”Smokie – Living Next Door To Alice” eller ”Drängarna – Om Du Vill Bli Min Fru” kommunicera helt fel saker. Vilket inte betyder att dessa låtar är dåliga, utan bara att de passar bättre på en After-Work med lite äldre målgrupp.

Företag som spelar musik i sin verksamhet behöver därför vara medveten om musikens kraft, och på vilket sätt man vill påverka sina prioriterade målgrupper. Det kan därför vara klokt att konsultera en kunnig person på musikområdet för att göra medvetna val och på så sätt maximera den effekt som musiken ger.

 

 

Photo: Elias Abbas (Warner Music/Leo Aaland)

Senaste inläggen

  • Nyårsspellistan 2024-2025
  • Stora julspellistan 2024
  • Sommarspellistan 2024
  • Nyårsspellistan 2023-2024
  • Stora julspellistan 2023

Kategorier

  • Bakgrundsmusik och påverkan
  • Bland människor
  • Event och mässor
  • Generell
  • Julmusik
  • Melodifestivalen
  • MusicPartner Blog
  • Musik och påverkan
  • Musik och rättigheter
  • Musiken och jag
  • Musikkoordinatorn
  • Musiknyheter
  • Om oss på MusicPartner
  • Spotify playlists
  • Träning
MusicPartner
Produkter
  • MEDIUM Business
  • LARGE Enterprise
  • SMALL Business
Vår tjänst
  • Om tjänsten
  • Om upphovsrätten
  • Om bakgrundsmusik
  • FAQ
MusicPartner
  • Om MusicPartner
  • Nyheter
  • Blogg
Följ oss
FacebookLinkedinGoogle+Spotify

© 2003-2025 MusicPartner AB

epost@musicpartner.se  |  054-29 39 40
 |  Org nr. 556651-9053

  • Prova på
  • Logga in
  • Cookies