MusicPartner
  • Prova på
Logga in
  • English
  • Produkter
    • Produktöversikt
    • MEDIUM Business
    • LARGE Enterprise
    • SMALL Business
    • Quiz OnLine
  • Vår tjänst
    • Om tjänsten
    • Så fungerar det
    • Curation - noga utvald musik
    • Musik som konkurrensfaktor
    • Musikspelare
    • Display funktion
    • Licens-fri musik (InLicense)
    • Gymmusik lösning (InTraining)
    • Om bakgrundsmusik
    • Om upphovsrätten
    • FAQ
  • Referenser
  • Om oss
    • Om MusicPartner
    • Nyheter
    • Blogg
    • Lediga jobb
    • Glömt Lösenord
  • Kontakt
 

Hur en av världens största jullåtar skrevs på en timme

Julmusik är något alldeles särskilt. Den väcker minnen, skapar stämning och får människor att känna sig hemma – oavsett om de befinner sig i en butik, på ett kontor eller i en restaurangmiljö.

Men bakom många av våra mest älskade jullåtar finns oväntade historier. En av dem handlar om en låt som inte bara blivit ett globalt julfenomen, utan som också skrevs på förvånansvärt kort tid.

Faktum är att den skrevs på ungefär en timme – i ett gammalt pojkrum, en februarikväll 1984.

I det här inlägget tittar vi på den historien, men framför allt på vad den berättar om musikens påverkan i offentliga miljöer.

Historien bakom en julklassiker

Den låt vi talar om skapades av en artist som redan då var etablerad men fortfarande nyfiken, kreativ och orädd.
Tillsammans med sin duopartner satt han hemma hos sina föräldrar, såg på TV och pratade om musik. Ingen julkänsla, inga blinkande ljus – bara en vanlig kväll.

Men han hade länge burit på en idé:
att skriva en låt om hjärtesorg vid jul.
En låt där det glittriga, varma och sentimentala möter något mer sårbart.

Han gick upp till sitt gamla pojkrum för att “känna efter”.
Och där hände det som ibland bara sker i kreativt arbete: det klickade.

På ungefär en timme hade han melodi, struktur, refräng och textidé klar. När han kom ner igen fanns en färdig jullåt i hans huvud – en låt som få år senare skulle lysa upp december i hela världen.

Den här typen av “kreativa explosioner” är sällsynta, men när de händer kan resultatet bli något som lever i generationer.

Varför blev just denna låt en global favorit?

Det finns flera förklaringar:

1. Emotionell dubbelbotten

Låten är inte bara glad – den bär på vemod.
Och den kombinationen gör den mer relaterbar än de flesta klassiska jullåtar.

2. Ett tidlöst 80-talssound

Produktion och harmonik är typiskt 80-tal, men melodin är så stark att den fungerar i alla epoker.

3. Den skapar en omedelbar stämning

Det räcker med några sekunder för att stämningen i ett rum ska förändras.
För ett företag som jobbar med kundupplevelse är det en otroligt kraftfull effekt.

Vad företag kan lära sig av detta

För Musicpartner handlar arbetet med att curera musikkanaler inte bara om att hitta “bra låtar”.

Det handlar om att förstå vilka känslor musiken bär med sig.

Den här jullåten visar att:

Musik som både värmer och berör skapar minnen.

Det är just sådan musik som:

  • får kunder att stanna längre i butik
  • gör restaurangbesök mer personliga
  • skapar en trygg atmosfär på arbetsplatsen
  • ger gymmet energi utan stress

Den perfekta julmusiken är inte alltid den mest uppenbara.

Det handlar om balans:

  • mellan glädje och nostalgi
  • mellan energi och lugn
  • mellan tradition och modernitet

Precis som den här klassikern lyckas kombinera allt detta.

Musikens magi uppstår i mötet med lyssnaren

Det kanske mest intressanta med historien är att låtskrivaren själv inte visste att han just skapat något som skulle spelas miljarder gånger världen över.

Det påminner oss om att musiken får mening först när den möter människor:

  • i ett köpcentrum
  • i ett väntrum
  • under ett träningspass
  • i en hotellobby
  • eller mitt i julruschen

Som musikcurator är vår uppgift att ta vara på de här ögonblicken.

Till sist

Att en av världens största jullåtar skrevs på en timme är fascinerande i sig.
Men det är också en påminnelse om hur snabbt musik kan skapa känslor – och hur långvarig effekten kan bli.

När vi väljer musik för företag handlar det inte bara om att hitta rätt låt, utan om att förstå varför den fungerar.

Och ibland är svaret lika enkelt som att bra musik – oavsett om den skrivs på en timme eller ett år – har förmågan att förmedla något vi känner igen i oss själva.

/Robert Sahlberg  

Head of music curation på Musicpartner
DJ & musikproducent

Här hittar du också vår stora julspellista, fylld med både klassiker och nya favoriter:

 

Bild: AI-genererad av Musicpartner, baserad på bloggens innehåll.

Senaste inläggen

  • Hur en av världens största jullåtar skrevs på en timme
  • Sommarmusik – ljudet av frihet, solsken och sena nätter
  • Nyårsspellistan 2024-2025
  • Stora julspellistan 2024
  • Sommarspellistan 2024

Kategorier

  • Bakgrundsmusik och påverkan
  • Bland människor
  • Event och mässor
  • Generell
  • Julmusik
  • Melodifestivalen
  • MusicPartner Blog
  • Musik och påverkan
  • Musik och rättigheter
  • Musiken och jag
  • Musikkoordinatorn
  • Musiknyheter
  • Om oss på MusicPartner
  • Spotify playlists
  • Träning
MusicPartner
Produkter
  • MEDIUM Business
  • LARGE Enterprise
  • SMALL Business
Vår tjänst
  • Om tjänsten
  • Om upphovsrätten
  • Om bakgrundsmusik
  • FAQ
MusicPartner
  • Om MusicPartner
  • Nyheter
  • Blogg
Följ oss
FacebookLinkedinGoogle+Spotify

© 2003-2025 MusicPartner AB

epost@musicpartner.se  |  054-29 39 40
 |  Org nr. 556651-9053

  • Prova på
  • Logga in
  • Cookies